„Sell in May and go away“ šiemet akcijoms nepasitvirtino
RINKOS ĮŽVALGOS
Martynas Juška
6/2/20251 min skaitymo


Gegužę S&P 500 pakilo daugiau nei 6 %, o tai – vienas stipriausių šio mėnesio rezultatų per pastaruosius dešimtmečius. Toks judėjimas sulaužė vieną iš seniausių ir plačiausiai žinomų rinkos posakių: „Sell in May and go away“.
Šis posakis remiasi pastebėta tendencija, kad nuo gegužės iki spalio akcijų grąža istoriškai būna silpnesnė nei lapkričio–balandžio laikotarpiu. Kai kurie investuotojai iš to net formuoja strategijas: nuo gegužės pereina prie mažiau rizikingų turto klasių, o rudenį grįžta į akcijas. Tačiau kaip ir daugelis sezoninių dėsnių, ši taisyklė turi išimčių, 2025-ieji tapo puikiu to pavyzdžiu.
Kodėl šiemet buvo kitaip?
Sezoniškumas dažniau veikia tada, kai rinkose – ramybė. Kai nėra stiprių naujienų srautų, investuotojai labiau pasiduoda emocijoms, šablonams ar tradicijoms. Tačiau šiemet gegužė buvo išimtis – ne dėl sezoniškumo, o dėl turinio. Rinkos nuotaikas reikšmingai pakeitė JAV tarifų mažinimo tema ir geresni nei tikėtasi antrojo ketvirčio įmonių rezultatai. Tokios naujienos ne tik sustiprino investuotojų pasitikėjimą, bet ir paskatino grįžimą į akcijų rinką po vangios metų pradžios.
Ką sako statistika?
Istorija rodo, kad kai gegužę S&P 500 pakyla daugiau nei 5 %, per ateinančius 12 mėnesių rinka visada būna dar aukščiau. Tokie metai nutiko šešis kartus nuo 1980-ųjų – ir visi jie baigėsi teigiama grąža.